چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: روزی که روس‌ها کرمانشاه را تصرف کردند

25 فوریه 1916 (ششم اسفند 1294) نیروهای روسیه تصرف شهر کرمانشاه را پس از عقب راندن ژاندارم‌های ایران تکمیل کردند. نیروهای روسیه از چهارم اسفند به کرمانشاه رخنه کرده بودند.

دفاع نیروی ژاندارم از کرمانشاه به‌رغم نداشتن اسلحه سنگین چشمگیر بود. پیش از سقوط کرمانشاه گروه‌هایی از تهران، قم و اصفهان به این شهر رفته بودند و نیز اعضای کمیته دفاع ملی به قصر شیرین نقل مکان کرده بودند.

در پی سقوط کرمانشاه، عبدالحسین میرزا فرمانفرما رئیس الوزرای وقت به نشانه اعتراض به اقدام روس‌ها از سمت ریاست دولت کناره‌گیری کرد. دولت وقت ایران در آغاز جنگ جهانی اول اعلام بی‌طرفی کرده بود که به آن احترام گذارده نشد و طرفین جنگ، دامنه نبرد خود را به وطن ما کشاندند که نیروی نظامی کافی برای دفاع از خود نداشت. در دوران جنگ جهانی اول، نیروهای انگلستان و روسیه با هدف جنگ با عثمانی و همچنین قطع نفوذ آلمان وارد ایران شده بودند.

نگاهی گذرا به ویکتورهوگو نویسنده توانا در زادروز او

فردا، جمعه زادروز نویسنده و شاعر شهیر فرانسه ویکتور هوگو است که 26 فوریه1802 به دنیا آمد و 23 ماه مه 1885پس از 83 سال زندگی درگذشت. علاقه مردم به هوگو به قدری بود که در مراسم تدفین او بیش از 2 میلیون نفر شرکت کردند که تا آن زمان در تاریخ جهان بی‌سابقه بود.

با حسابی که کرده‌اند، هوگو در طول عمر خود هر روز 100 سطر نثر و 20 سطر نظم نوشته است. معروف‌ترین داستان‌های او «گوژ پشت نتردام» و «بینوایان» هستند که هنوز تجدید چاپ می‌شوند و تقریبا به همه زبان‌های جهان ترجمه شده‌اند.

هوگو افکار فلسفی ـ اجتماعی خود را درقالب داستان منعکس می‌ساخت. ساده زیستن و شاد بودن را تشویق می‌کرد و اندوه و بینوایی را شایسته انسان نمی‌دانست. وی مشکلات اجتماعی و سیاسی پس از انقلاب را درک و منعکس کرده است. هوگو در بینوایان نوشته است که عشق به مردم و مردم‌دوستی، انسان را به خدا نزدیک می‌سازد. هوگو درعین حال از دوستداران ناپلئون بود.

کشورهای دارای سلاح هسته‌ای

دولت لندن در فوریه 1952 و در روزی چون امروز اعلام کرد که دارای بمب اتمی شده است. قبلا آمریکا در تابستان سال 1945 و شوروی در ماه هشتم سال 1949 دارای بمب اتمی شده بودند و دولت آمریکا در آگوست 1945 از این سلاح برضد‌ژاپن استفاده کرده بود.

سپس فرانسه، چین، فدراسیون آفریقای جنوبی، اسرائیل، هند، پاکستان و کره‌شمالی سلاح هسته‌ای وارد زرادخانه‌های خود کردند. دولت مسکو تا فروپاشی شوروی 16 هزار سلاح اتمی در اختیار داشت که گفته شده است بیش از سلاح‌های اتمی آمریکا بودند.

پس از این دو کشور، شمار سلاح‌های اتمی چین بیش از 7 کشور دیگر است و فرانسه با 350 سلاح هسته‌ای در مرتبه چهارم قراردارد. انگلستان 177 سلاح اتمی و اسرائیل 100 تا 200 بمب و کلاهک دارد.

بمب‌های اتمی هند به رقم 200 نمی‌رسد و پاکستان 80 تا 90 بمب اتمی با قدرت تخریب نه چندان زیاد دارد. گفته شده است که جمهوری فدرال آفریقای جنوبی بمب‌های اتمی خود را خنثی ساخته است. برزیل و ژاپن اعلام کرده‌اند که قادر به ساختن بمب اتمی هستند ولی لزومی به این کار نمی‌بینند.

دولت آمریکا اخیرا به روسیه پیشنهاد کرده است که شمار سلاح‌های هسته‌ای 2 کشور به یک حد و تا 6 هزار واحد کاهش یابد. آلمان نخستین کشوری بود که به‌فکر ساخت بمب اتمی افتاده بود.

2 دانشمند آلمانی «اوتو هان» و «فریتس شتراسمان» در سال 1938 به هیتلر پیشنهاد ساخت بمب اتمی داده بودند و تلاش‌های آلمان در این زمینه نزدیک به دادن محصول بود که وی ازپای درآمد.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 102274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز